HOVEDSIDEN
©Svein Bekkum
|
Fuglefotografering Side 2-"Fotoutstyr" Denne siden kommer fortrinnsvis til å ta for seg utstyr for fuglefotografering, da speilrefleksutstyr. For den som vil lese mer om digiscoping, følg linken til sidene om digiscoping. Kamera: For fuglefotografering er det hovedsaklig tradisjonelt enøyd speilreflekskamera (SLR) i 35 mm format, eller digitalt, som blir brukt. Uansett merke og type er det viktig å hugse på at kameraets viktigste funksjon er å holde/transportere filmen, måle lyset og eksponere deretter. At kameraet er solid og pålitelig, med en god lysmåler, er viktigere enn at kameraet har alle mulige småfinesser. Noen sverger til autofokus (AF), og andre skyr det som pesten. Under noen opptakssituasjoner er AF et godt hjelpemiddel, som når en fotograferer flygende fugl. Dessuten er ofte AF-en ikke helt lydløs, og når en sitter i en kamuflasje med fuglen på bare et par meters avstand, kan lyden fra AF-en være nok til å skremme drømmemotivet vekk for godt. Før brukte jeg selv stort sett manuell fokus, for å kunne beholde kontrollen over fokuseringen, men etterhvert som jeg fikk objektiv med rask, lydløs og presis AF har jeg begynt å bruke AF mer og mer. Objektiv: Objektivet er det viktigste elementet i utrustningen, og det er her glasset sitter, som samler og behandler lyset til det endelige resultatet vi får på film eller bildebrikke. For å oppnå god skarphet, og å kunne fotografere under varierende lysforhold, er et godt teleobjektiv (gjerne rundt 300 mm) med god lysstyrke (f 4, aller helst 2,8), gjerne det fuglefotografer benytter. En vil fort oppdage at det har lett for å bli mye omgivelser og lite fugl på bildene, og at avstanden til motiv ikke kan være særlig stor. Ved gode lysforhold kan en 400mm /f 5,6 være et brukbart alternativ, selv om lysstyrken er i minste laget. Mange fuglefotografer bruker enda lengre lyssterke teleobjektiv, som 500mm f4 og 600mm f4, men da begynner utstyret å koste like mye som en middels familiebil....! Fordelen med disse lyssterkere objektivene er at de gir betydelig forstørrelse og bildekvalitet, også brukt sammen med konvertere. Men mange gode bilder er tatt med ganske ordinære objektiver, og til å begynne med kan en telezoom i området 100-300 mm være et godt startobjektiv. Stativ: Stativets nytte under fotograferingen er ofte undervurdert, men under fuglefotografering med disse teleobjektivene oppdager en fort at det er en viktig og uunnværlig del av fotoutstyret. For det første er det sjelden at lyset er så godt at en oppnår såpass raske lukkertider at en kan få helt skarpe bilder med et håndholdt teleobjektiv. Dessuten veier ofte utstyret en del, og når en sitter og venter på at fuglene skal dukke opp foran kamuflasjen er det dumt å få slitne og ustødige hender lenge før motivet er der. Da er det bedre å ha kamera og objektiv skuddklart på stativ, pekende ut gjennom åpningen i kamuflasjen. De viktigste egenskapene ved et stativ, er at det må være solid og stødig. Det bør være noenlunde greit å justere i lengde/vinkel på beina, og ha et godt stativhode med mulighet for bruk av hurtigfeste av en solid variant, for lett å kunne bytte det som sitter på. Ofte er stativet som en bruker sammen med teleskop, også gode kamerastativ. Film: Hvis en ikke kaster
seg på den digitale bølgen, med digital speilrefleks, minnebrikker og digitalt
mørkerom (datamaskin med bildebehandlingsprogram), er filmen et annet viktig
moment. Film for dias/lysbilder/slides er det som blir mest brukt, grunnet dens
uovertreffelige skarphet og farger. En vil oftest ha så finkornet film som
mulig, men også gode lukkertider. Tidligere var dette en vanskelig kombinasjon
som krevde ypperlig lys for å oppnå gode resultater, men utviklingen innen
film har vært stor, og i dag er mange lysbildefilmer på 400ASA utrolig
finkornet, og fin å bruke med teleoptikk. Her er det mye smak og behag, samt prøving
og feiling. Selv bruker jeg tre typer Fuji lysbildefilm: Fuji Provia 100/400 ASA- En annen skarp film med meget gode farger, og fint korn, selv med 400 ASA. Fuji Sensia 100 ASA- Rimelig film med god skarphet og lite korn, kanskje litt slapp i fargene, og litt lett for å brenne ut i høylysene.
Annet: Ellers er det mye
utstyr som er mer eller mindre nødvendig.
Lær ditt utstyr å kjenne, det er den viktigste faktoren for
å bli fornøyd med fotograferingen din, uansett hvor hardt du satser.
|